ADEVARUL PUR

Intr-o lume in care nimic nu pare sa aiba sens, triumfa doar un singur lucru...ADEVARUL

27 februarie 2012




Urmarirea lui Iacov de catre Laban




A treia zi au dat de veste lui Laban ca Iacov a fugit.
Laban a luat cu el pe fratii sai, i-a urmarit cale de sapte zile si l-a ajuns la muntele Galaad.
Dar Dumnezeu s-a aratat noaptea in vis lui Laban, Arameul si i-a zis: “ Fereste-te sa spui o vorba rea lui Iacov!”
Laban a ajuns dar pe Iacov. Iacov isi intinsese cortul pe munte; Laban si-a intins si el cortul cu fratii  lui, pe muntele Galaad.
Atunci Laban i-a zis lui Iacov:  “ Ce ai facut?  Pentru ce mai inselat si mi-ai luat fetele, ca pe niste roabe luate cu sabia?
Pentru ce ai fugit pe ascuns, m-ai inselat si nu mi-ai dat de stire? Te-as fi lasat sa pleci in mijlocul veseliei si al cantecelor, in sunet de timpane si alauta.
Nu mi-ai ingaduit nici macar sa-mi sarut nepotii si fetele! Ca un nebun ai lucrat.
Mana mea este destul de tare ca sa va faca rau; dar Dumnezeul tatalui vostru mi-a zis in noaptea trecuta:„ fereste-te sa spui o vorba urata lui Iacov!“
Dar acum odata ce ai plecat pentru ca te topesti de dor dupa casa tatalui tau, de ce mi-ai furat dumnezeii mei?“
Drept raspuns, Iacov a zis lui Laban: „ Am fugit, fiindca imi era frica, gandindu-ma ca poate imi vei lua inapoi fetele tale.
Dar sa piara acela la care iti vei gasi dumnezeii tai! In fata fratilor nostrii cerceteaza si vezi cei la mine din ale tale si ia-ti-l.”  Iacov nu stia ca Rahela ii furase.
Laban a intrat in cortul lui Iacov, cortul Leii si a intrat in cortul Rahelii.
Rahela luase idolii, ii pusese sub samarul camilei si sezuse deasupra.
Laban a scotocit tot cortul, dar n’a gasit nimic.
Ea a zis tatalui sau: “Domnul meu sa nu te superi daca nu ma pot scula inaintea ta; caci mi-a venit randuiala femeilor.” A cautat peste tot, dar n’a gasit idolii.
Iacov s-a maniat si a certat pe Laban. A luat din nou cuvantul si i-a zis: “ Care este nelegiuirea mea si care este pacatul meu, de ma urmaresti cu atata inversunare?
Mi-ai scormonit toate lucrurile si ce ai gasit din lucrurile din casa ta?
Scoatele aici inaintea fratilor mei si fratilor tai, ca sa judece ei intre noi amandoi!
Iata am stat la tine doua zeci de ani; oile si caprele nu-ti s-au starpit si nu am mancat berbeci din turma ta.
Nu ti-am adus acasa vite sfasiate de fiare: eu insumi te-am despagubit pentru ele; imi cereai inapoi ce mi se fura ziua sau ce mi se fura noaptea.
Ziua ma topeam de caldura, iar noaptea ma prapadeam de frig si-mi fugea somnul de pe ochi.
Iata, douazeci de ani am stat in casa ta, ti-am slujit patrusprezece ani pentru cele doua fete ale tale si sase ani pentru turma ta si de zece ori mi-ai schimbat simbria.
Daca nu as fi avut cu mine pe Dumnezeul tatalui meu, pe Dumnezeul lui Avraam pe Acela de care se teme Isaac, mi-ai fi dat drumul acum cu mainile goale. Dar Dumnezeu a vazut suferinta mea si osteneala mainilor mele si ieri noapte a rostit judecata.”
Drept raspuns, Laban a zis lui Iacov: ” Fiicele acestea sunt fiicele mele, copiii acestia sunt copiii mei, turma aceasta este turma mea si tot ce vezi este al meu. Si ce pot face eu azi pentru ficele mele sau pentru copiii lor, pe care i-a nascut?
Vino sa facem amandoi un legamant si legamantul acesta sa slujeasca de marturie intre mine si tine!
Iacov a luat o piatra si a pus-o ca stalp de aducere aminte.
Iacov a spus fratilor sai: “ Strangeti pietre.” Ei au strans pietre si au facut o movila; si au mancat acolo pe movila.  Laban a numit-o Iegar-Sahaduta ( tradus inseamna  Movila- marturiei ) si Iacov a numit-o Galed.
Laban a zis: ” Movila aceasta sa slujeasca azi de ,marturie intre mine si tine!” De aceea i-au pus numele Galed.
Se mai numeste si Mitpa  (Veghiere) pentru ca Laban a zis: “ Domnul sa vegheze asupra mea si asupra ta, cand ne vom pierde din vedere unul pe altul.
Daca vei asupri pe fetele mele si daca vei mai lua si alte neveste afara de fetele mele, ia bine seama ca nu un om va fi cu noi, ci Dumnezeu va fi martor intre mine si tine. “
Laban a zis lui Iacov: “ Iata movila aceasta si iata stalpul acesta pe care l-am ridicat intre mine si tine.
Movila aceasta sa fie martora si stalpul acesta sa fie martor ca nici eu nu voi trece la tine peste movila aceasta si nici tu nu vei trece la mine peste movila aceasta si peste stalpul acesta ca sa ne facem rau.
Dumnezeul lui Avraam si a lui Nahor, Dumnezeul tatalui lor sa judece intre noi. “ Iacov a jurat pe Acela de care se temea Isaac.
Iacov a adus o jertfa pe munte si a poftit pe fratii lui sa manance; ei au mancat  si au ramas toata noaptea pe munte.  Laban s-a sculat dis de dimineata si-a sarutat nepotii si fetele si i-a binecuvantat. Apoi a plecat si s-a intors la locuinta lui.


Frica lui Iacov


Iacov si-a vazut de drum; si l-au intalnit ingerii lui Dumnezeu.
Cand a vazut Iacov a zis: „ Aceasta este tabara lui Dumnezeu!“ de aceea a pus locului aceluia numele Mahanaim ( Tabara indoita ).
Iacov a trimes inainte niste soli la fratele sau Esau, in tara Seir, in tinutul lui Edom.
El le-a dat porunca urmatoare: “ Iata ce sa spuneti domnului meu Esau: “ Asa vorbeste robul tau Iacov: “ Am locuit la Laban si am ramas la el pana acum; am boi , magari,oi, robi si roabe si trimit sa dea de stire lucrul acesta domnului meu, ca sa capat trecere inaintea ta. “
Solii sau intors inapoi la Iacov si au zis: “Ne-am dus la fratele tau Esau; si el vine inaintea ta, cu patru sute de oameni.”
Iacov s-a inspaimantat foarte mult si l-a apucat groaza. A impartit in doua tabere oamenii pe care-I avea cu el , oile, boii si camilele, si a zis: “ Daca vine Esau impotriva uneia din tabere si o bate, tabara care va ramanea, va putea sa scape.”


Rugaciunea lui Iacov


Iacov a zis: “ Dumnezeul tatalui meu Avraam, Dumnezeul tatalui meu Isaac! Tu Doamne care mi-ai zis: “ Intoarce-te in tara ta si in locul tau de nastere si voi ingriji ca sa-ti mearga bine!
Eu sunt prea mic pentru toate indurarile si pentru toata credinciosia pe care ai aratat-o fata de robul Tau; caci am trecut Iordanul acesta numai cu toiagul meu si iata acum fac doua tabere.
Izbaveste-ma, Te rog, din mana fratelui meu, din mana lui Esau! Caci ma tem de el, ca sa nu vina si sa ma loveasca pe mine, pe mame si pe copii.
Si Tu ai zis: „  Eu voi ingriji ca sa-ti mearga bine si-ti voi face samanta ca nisipul marii care de mult ce este nu se poate numara.“


Iacov cauta sa imblanzeasca pe Esau


Iacov a petrecut noaptea in locul acela. A luat din ce mai avea cu el si a pus deoparte, ca dar pentru fratele sau Esau:
Doua sute de capre si doua zeci de tapi, doua sute de oi si douazeci de berbeci,
Treizeci de camile alaptatoare cu manjii lor, patruzeci de vaci si zece tauri, doua zeci de magarite si zece magarusi.
Le-a dat robilor sai, turma cu turma deosebit si a poruncit robilor sai : Treceti inaintea mea si lasati o departare intre fiecare turma.”
A dat celui dintai porunca urmatoare:” Cand te va intalni fratele meu Esau si te v-a intreba: “ Al cui esti? Unde te duci? Si a cui este turma aceasta dinaintea ta? “
Sa raspunzi: “A robului tau Iacov; ea este un dar, trimis Domnului meu Esau ; si el insusi vine in urma noastra.”
A dat aceiasi porunca celui de al doilea, celui de al treilea si tuturor celor ce manau turmele: “ Asa sa spuneti robului meu Esau cand il veti intalni.
Sa spuneti: “ Iata robul tau Iacov vine si el dupa noi.” Caci isi zicea el: “ Il voi potoli cu darul acesta, care merge inaintea mea; in urma il voi vedea fata in fata si poate ca ma va primi cu bunavointa.”
Astfel darul a trecut inainte iar el a ramas in tabara in noaptea aceea. Tot in noaptea aceea s-a sculat a luat pe cele doua neveste ale lui, pe cele doua roabe si pe cei unsprezece copii ai lui si a trecut vadul Iabocului.
I-a luat, i-a trecut paraul si a trecut tot ce avea.


Lupta lui Iacov : Israel.


Iacov insa a ramas singur.  Atunci un om s-a luptat cu el pana in revarsatul zorilor.
Vazand ca nu-l poate birui, omul acesta l-a lovit la incheietura coapsei, asa ca I s-a scrantit incheietura coapsei lui Iacov, pe cand se lupta cu el.
Omul acela a zis: “ Lasa-ma sa plec, caci se revarsa zorile.” Dar Iacov a raspuns: “ Nu Te voi lasa sa pleci pana nu ma vei binecuvanta.
Omul acela i-a zis: “ Cum iti este numele? “ “ Iacov ,”  a raspuns el.
Apoi a zis: “ Numele tau nu va mai fi Iacov, ci te vei chema Israel ( Cel ce lupta cu Dumnezeu  sau se mai poate spune si Cel ce domneste cu Dumnezeu ) ; caci ai luptat cu Dumnezeu si  cu oameni si ai fost biruitor.”
Iacov la intrebat: “ Spune-mi Te rog numele Tau.“ El a raspuns: „ Pentru ce Imi ceri numele?” Si l-a binecuvantat acolo.
Iacov a pus locului aceluia numele Peniel ( Fata lui Dumnezeu) ; “caci” ,a zis el, “ am vazut pe Dumnezeu fata in fata si totusi am scapat cu viata.”
Rasarea soarele cand a trecut pe langa Peniel. Insa Iacov schiopata din coapsa.
Iata de ce, pana in ziua de azi ,Israielitii nu mananca vana de la incheietura coapsei; caci Dumnezeu a lovit pe Iacov la incheietura coapsei in vana.



Astfel, a fost o seara si apoi a fost o dimineata...

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu