ADEVARUL PUR

Intr-o lume in care nimic nu pare sa aiba sens, triumfa doar un singur lucru...ADEVARUL

10 mai 2012


Intaia calatorie a fiilor lui Iacov in Egipt


Iosif era mai mare in tara; el vindea grau la tot poporul din tara.
Fratii lui Iosif au venit  si s-au aruncat cu fata la pamant inaintea lui.
Iosif cum a vazut pe fratii sai, i-a cunoscut;  dar s-a facut ca le este strain, le-a vorbit aspru
si le-a zis:” De unde veniti ?” Ei au raspuns: “ Venim din tara Canaan, ca sa cumparam merinde.”
Iosif a cunoscut pe fratii sai, dar ei nu l-au cunoscut. Iosif si-a adus aminte de visurile pe care le visase, cu privire la ei si le-a zis: “ voi sunteti iscoade; ati venit numai ca sa cercetati locurile slabe ale tarii.”
Ei i-au raspuns:” Nu,  domnul meu; robii tai au venit  sa cumpere hrana.
Noi toti suntem fii aceluias om; suntem oameni de treaba, robii tai nu sunt iscoade.”
El le-a zis : “ Ba nu;  ati venit sa cercetati locurile slabe ale tarii.”
Ei au raspuns: “ Noi, robii tai, suntem doisprezece frati, fii ai aceluiasi om, din tara Canaan; si iata, cel mai tanar este azi cu tatal nostru, iar unul nu mai este in viata.”
Iosif le-a zis: “  V-am spus ca sunteti iscoade.
Iata cum veti fi incercati. Pe viata lui Faraon ca nu veti iesi de aici, pana nu va veni fratele vostru cel tanar!
Trimiteti pe unul din voi sa aduca pe fratele vostru; iar voi ramaneti la opreala. Cuvintele voastre vor fi puse la incercare si voi sti daca adevarul este cu voi sau nu; altfel, pe viata lui faraon ca santeti niste iscoade.
Si i-a aruncat pe toti, trei zile in temnita.
A treia zi, Iosif  le-a zis:” Faceti lucrul acesta si veti trai. Eu ma tem de Dumnezeu.
Daca sunteti oameni de treaba, sa ramana unul din fratii vostri inchis in temnita voastra; iar ceilalti plecati, luati grau si va hraniti familiile si aduceti-mi pe fratele vostru cel tanar, pentru ca vorbele voastre sa fie puse astfel la incercare si sa scapati de moarte.” Si asa au facut.
Ei au zis atunci unul catre altul: “ Da; am fost vinovati fata de fratele nostru; caci am vazut nelinistea sufletului lui, cand ne ruga si nu l-am ascultat ! Pentru aceea  vine peste noi necazul acesta.”
Ruben a luat cuvantul si le-a zis: “ Nu va spuneam eu sa nu faceti o astfel de nelegiuire fata de baiatul acesta?’’  Dar n-ati ascultat.  Acum iata ni se cere socoteala pentru sangele lui.”
Ei nu stiau ca Iosif ii intelegea caci vorbea cu ei printr-un talmaci.
Iosif a plecat la o parte de la ei ca sa planga. In urma s-a intors si le-a vorbit; apoi a luat dintre ei pe Simeon si-a pus sa-l lege cu lanturi in fata lor.

 Intoarcerea fratilor lui Iosif

Iosif a poruncit sa li se umple sacii cu grau, sa puna argintul fiecaruia in sacul lui si sa li se dea merinde pentru drum. Si asa s-a facut.
Ei si-au incarcat graul pe magari si au plecat.
Unul din ei si-a deschis sacul ca sa dea nutret magarului in locul unde au ramas peaste noapte.
A vazut argintul in gura sacului si a zis fratilor sai : “ Argintul meu mi s-a dat inapoi si iata-l in sacul meu.” Atunci li s-a taiat inima si a zis unul altuia, tremurand : “ Ce ne-a facut Dumnezeu ?”
S-au intors la tatal lor, Iacov, in tara Canaan si i-au istorisit tot ce li se intamplase. Ei au zis :
” Omul acela care este domnul tarii, ne-a vorbit aspru si ne-a luat drept iscoade.”
Noi i-am spus:” Suntem oameni de treaba, nu suntem iscoade.
Suntem doisprezece frati, fii ai tatalui nostru; unul nu mai este si cel mai tanar este azi cu tatal nostru in tara Canaan.”
Si omul acela care este domnul tarii, ne-a zis: “ Iata cum voi cunoaste daca sunteti oameni de treaba. Lasati la mine pe unul din fratii vostri, luati merinde pentru familiile voastre, plecati si aduceti-mi pe fratele vostru cel tanar. Voi sti astfel ca nu sunteti  iscoade, ci sunteti oameni de treaba; apoi va voi da inapoi pe fratele vostru si veti putea sa strabateti tara in voie.”
Cand si-au golit sacii, iata ca legatura fiecaruia era in sacul lui. Ei si tatal lor au vazut legaturile cu argintul si sau temut.

Tatal lor Iacov le-a zis: “ Voi ma lipsiti de copii: Iosif nu mai este, Simeon nu mai este si voiti sa-l luati si pe Beniamin. Toate acestea pe mine ma lovesc!” Ruben a zis tatalui sau: “ Sa-mi omori pe amandoi fii mei, daca nu-ti voi aduce inapoi pe Beniamin; da-l  in mana mea si ti-l voi aduce inapoi. Iacov a zis: “ Fiul meu nu se poate pogora impreuna cu voi; caci fratele lui a murit si el a ramas singur; daca i s-ar intampla  vreo nenorocire in calatoria pe care o faceti, cu durere imi veti pogora perii mei cei albi in locuinta mortilor.”

A doua calatorie a fiilor lui Iacov in Egipt

Foametea bantuia greu in tara.
Cand au ispravit de mancat graul, pe care-l adusesera din Egipt, Iacov a zis fiilor sai: “ Duceti-va iaras si cumparati-ne ceva merinde.”
Iuda i-a raspuns: “ Omul acela ne-a spus curat: “ Sa nu-mi mai vedeti fata, daca fratele vostru nu va fi cu voi.
Daca vrei deci sa trimiteti pe fratele nostru cu noi, ne vom pogora, si-ti vom cumpara merinde.
Dar daca nu vrei sa-l trimiti, nu ne vom pogora, caci omul acela ne-a spus: “ sa nu-mi mai vedeti fata daca fratele vostru nu va fi cu voi.”
Israel a zis atunci: “ Pentru ce mi-ati facut un astfel de rau si ati spus omului aceluia ca mai aveti un frate? “
Ei au raspuns:” Omul acela ne-a intrebat despre noi si familia noastra si a zis: “ Mai traieste tatal vostru? Mai aveti vreun frate?’ Si noi am raspuns la intrebarile acestea.
Puteam noi sa stim ca are sa zica: “ Aduceti pe fratele vostru?”
Iuda a zis tatalui sau Israel: ‘ Trimite copilul cu mine, ca sa ne sculam si sa plecam si vom trai si nu vom muri, noi tu si copiii nostrii.
Raspund eu pentru el;  ai sa-l ceri inapoi din mana mea. Daca nu-l voi aduce inapoi la tine si daca nu-l voi pune inaintea ta, vinovat sa fiu fata de tine pentru totdeauna.
Caci daca n-am mai fi zabovit de doua ori ne-am fi intors pana acum.”
Israel, tatal lor, le-a zis: “ Fiindca trebuie faceti asa. Luati-va in saci ceva din cele mai bune roade ale tarii, ca sa duceti un dar omului aceluia si anume: putin leac alintator si putina miere, mirodenii, smirna, fisticuri si migdale.
Luati cu voi argint indoit si duceti inapoi argintul, pe care vi-l pusesera la gura sacilor: poate ca a fost o gresala.
Luati pe fratele vostru, sculati-va si intoarceti-va la omul acela.
Dumnezeu  Cel  Atotputernic sa va faca sa capatati trecere inaintea omului aceluia si sa lase sa se intoarca impreuna cu voi pe celalalt frate al vostru si pe Beniamin!
Iar eu daca trebuie sa fiu lipsit de copiii mei, lipsit sa fiu!”
Venirea fratilor lui Iosif in Egipt
Au luat darul; au luat cu ei argint indoit, precum si pe Beniamin; s-au sculat , s-au pogorat in Egipt si s-au infatisat inaintea lui Iosif.
Cum a vazut Iosif pe Beniamin cu ei, a zis economului sau: “ Baga pe oamenii acestia in casa, taie vite si gateste; caci oamenii acestia au sa manance cu mine la amiaza.”
Omul acela a facut tot ce-i poruncise Iosif si a dus pe oamenii aceia in casa lui Iosif.
Ei s-au temut cand au vazut ca-i baga in casa lui Iosif si au zis:” Ne baga inlauntru din pricina argintului pus in sacii nostrii  data trecuta; vor sa se napusteasca peste noi, ca sa ne ia robi si sa puna mana pe magarii nostrii.”
S-au apropiat de economul casei lui Iosif si au intrat in vorba cu el la usa casei; si au zis:  
“Domnule noi ne-am mai pogorat odata aici ca sa cumparam merinde.
Apoi cand am ajuns la locul unde trebuia sa ramanem peste noapte, ne-am deschis sacii; si iata-ca argintul fiecaruia era la gura sacului sau argintul nostru,  dupa greutatea lui; si l-am adus inapoi cu noi.
Am adus si alt argint, ca sa cumparam merinde. Nu stim cine a pus argintul in sacii nostrii.”
Economul a raspuns: “ Fiti pe pace! Nu va temeti de nimic. Dumnezeul vostru, Dumnezeul tatalui vostru, v-a pus pe ascuns o comoara in saci. Argintul vostru a trecut prin mainile mele.”
Si le-a adus si pe Simeon.
Omul acesta i-a bagat in casa lui Iosif; le-a dat apa de si-au spalat picioarele; a dat si nutret magarilor lor.

Ei si-au pregatit darul pana la venirea lui Iosif, la amiaza; caci aflasera ca au sa manance la el.
Cand a ajuns Iosif acasa, i-au dat darul, pe care il adusesera si s-au aruncat cu fata la pamant inaintea lui.
El i-a intrebat de sanatate; si-au zis:“Batranul vostru tata de care ati vorbit, este sanatos?  
Mai traieste?
Ei au raspuns: “ Robul tau, tatal nostru, este sanatos; traieste inca.”  Si s-au aplecat si s-au aruncat cu fata la pamant.
Iosif a ridicat ochii; si aruncand o privire spre frate-sau Beniamin, fiul mamei sale, a zis: “ Acesta este fratele vostru cel tanar, despre care mi-ati vorbit?  Si a adaugat : “ Dumnezeu sa aiba mila de tine, fiule!”
Iosif a ispravit repede caci i se rupea inima pentru fratele sau si simtea nevoia sa planga; a intrat de graba intr-o odaie si a plans acolo.
Dupa ce s-a spalat pe fata , a iesit din odaie; si silindu-se sa se stapaneasca, a zis: “ Aduceti de mancare!”
Au adus de mancare lui Iosif de-o parte si fratilor lui de- o parte; egiptenilor care mancau impreuna cu el, le-au adus de asemenea mancare de- o parte; caci Egiptenii nu puteau sa manance cu Evreii, fiindca lucrul acesta pentru ei este o uraciune.
Fratii lui Iosif s-au asezat la masa in fata lui: de la intaiul nascut, dupa dreptul lui de intai nascut si pana la cel mai tanar, asezati dupa varsta; si se uitau unii la altii cu mirare.
Iosif a pus sa le dea din bucatele care erau inaintea lui; iar Beniamin a capatat de cinci ori mai mult decat ceilalti. Si au baut si s-au  veselit impreuna cu el.

Spaima fratilor lui Iosif

Iosif a dat urmatoarea porunca economului casei lui: “ Umple cu merinde sacii oamenilor acestora, cat vor putea sa duca si pune argintul fiecaruia la gura sacului sau.
Sa pui si paharul meu, paharul de argint, la gura sacului celui mai tanar, impreuna cu argintul cuvenit pentru pretul.”  Economul a facut cum ii poruncise Iosif.
Dimineata cum s-a crapat de ziua, au dat drumul oamenilor acestora impreuna cu magarii lor.
Dar abia iesisera din cetate si nu se departasera deloc de ea, cand Iosif a zis economului sau:

“ Scoala-te, alearga dupa oamenii aceia; si cand ii vei ajunge sa le spui: “ Pentru ce ati rasplatit binele cu rau?
De ce ati furat paharul din care bea domnul meu si de care se slujeste pentru ghicit?  Rau ati facut ca v-ati purtat astfel.”
Economul i-a ajuns si le-a spus aceste cuvinte.
Ei i-au raspuns: ‘ Domnule pentru ce vorbesti astfel?  Sa fereasca Dumnezeu pe robii tai sa fi savarsit o asemenea fapta!
Iata noi ti-am adus din tara Canaanului argintul pe care l-am gasit la gura sacilor nostri; cum am fi putut sa furam argint sau aur din casa domnului tau?
Sa moara acela  dintre robii tai la care se va gasi paharul si noi insine sa fim robi ai domnului nostru!”
El a zis: “ Fie dupa cuvintele voastre! Acela la care se va gasi paharul, sa fie robul meu; iar voi veti fi nevinovati.”
Indata si-a pogorat fiecare sacul la pamant. Fiecare si-a deschis sacul. Economul i-a scotocit, incepand cu cel mai in varsta si sfarsind cu cel mai tanar; si paharul a fost gasit in sacul lui Beniamin.
Ei si-au rupt hainele, si-a incarcat fiecare magarul si s-au intors in cetate.
Iuda si fratii lui au ajuns in casa lui Iosif, pe cand era el inca acolo si s-au aruncat cu fata la pamant inaintea lui.
Iosif  le-a zis: “ Ce fapta ati facut? Nu stiti ca un om ca mine are putere sa ghiceasca?”
Iuda a raspuns: “  Ce sa mai spunem domnului nostru? Cum sa mai vorbim? Cum sa ne mai indreptatim?” Dumnezeu a dat pe fata nelegiuirea robilor tai. Iata-ne robi ai domnului nostru;
Noi si acela la care s-a gasit paharul.”
Dar Iosif a zis: “ Sa ma fereasca Dumnezeu sa fac asa ceva! Omul la care s-a gasit paharul, va fi robul meu; dar voi suitiva in pace la tatal vostru.”






Astfel, a fost o seara si apoi a fost o dimineata...

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu